Nytt i hönsgården

Höns 002

(Alla bilder går att se i större format om man klickar på dem).

För en och en halv månad sedan (eller något sådant, måste erkänna att jag har enormt dålig tidsuppfattning just nu) kläcktes årets första kull kycklingar här på gården. Två stycken fick benförlamning, varav en hann självdö innan jag upptäckte det och en fick avlivas. Men tre återstod och återstår ännu, de är krya och pigga och växer för varje dag som går! På övre bilden ser ni mamma Evelina (den ljusare hönan i bakgrunden) och extramamma Fluffis (den mörka), gårdens äldsta hönor. Mina två första, faktiskt. De har tagit hand om alla kycklingar som har kläckts i hönsgården tillsammans, fast Evelina (”alfahönan” i flocken) har huvudansvaret. Jag är 100% säker på att fadern till dessa kycklingar är Ingemar, vår blandrastupp (lohman/sussex) som vi tog bort för ett par helger sedan. Han var ingen trevlig tupp alls, och om dessa blir hönor (blir det tuppar ryker de) så hoppas jag att de får sin mammas betydligt trevligare temperament..

Höns 004

Men nytillskotten i hönsgården är inte bara våra egna kycklingar som kläckts fram, utan även sju nya hönor, en tupp och två kycklingar (alla dvärgkochin varav ett par hönor är friserade). De två här ovan är två av nykomlingarna.

Höns 003

Närbild på en av dem.

Höns 005

En annan nykomling. Jag tog hönsgänget från två olika hem, och ena gänget är skygga och skvättiga. Smått omöjliga att få med på bild, men här lyckades jag. De friserade ligger mest och trycker bakom närmsta gömställe.. Men jag trugar dom varje dag med godsaker, och ”utsätter” dom för min närvaro i och kring hönsgården. De får komma fram till mig när de känner sig redo, men jag vill att de ska vänja sig vid mig. Förhoppningsvis tar de så småningom efter resten av hönsflocken beteende (som kommer springandes mot en som ett gäng antiloper i full galopp när man närmar sig hönshuset).. och inser att jag inte är så farlig 😉

Höns 006

Med ena gänget följde två små kycklingar. Jag hoppas såklart på hönor..

Höns 007

Också bild på våra egna kycklingar igen. Jag tycker de är så vackra! Ska bli kul att se hur de ser ut som vuxna.

Höns 008

Höns 009

Höns 010

Också en bild på några av mina ”oldies”. Silkestuppen Bore, orpington-hönorna Gretel och Jessica och dvärgkochin-hönorna Karin och Tuva.

Kram, Sofie

2 reaktioner på ”Nytt i hönsgården

  1. Åh, önskar att jag också kunde ha höns! Men som vi bor i ett villaområde med mycket små tomter känns det rätt omöjligt. Möjligtvis i stugan kanske då svärfar är där väldigt mycket, men hur mycket skötsel behöver dom?

    1. Höns är bland de bästa djuren man kan ha, tycker jag! De är fridfulla att titta på, gör gott i trädgården (om man har dem frigående) och ger ägg. Dessutom har de sin charm i och med att de är individer och var och en har sin alldeles egna lilla personlighet. Om man ska ha höns bör man nog ha dem så man kan titta till dem dagligen, utfodring och fräscht vatten behöver de nytt varje dag. Rengöring av hönsgård gör man så ofta eller sällan man vill, beroende på hur mycket de skitar ner. Vi har ju våra frigående, så de upplever jag att man behöver rengöra mer sällan då de mest är utomhus. Så förutom mat, vatten och rengöring (en del byter spån en gång i månaden och en del några gånger per år) kräver egentligen inte höns så mycket. Våra uppskattar sällskapet de får av oss när vi rör oss på gården, och de är alltid kring oss när vi är ute vilket jag tycker är mysigt 🙂 Jag vet att en del som bor på kvarter har höns, men då gäller vissa regel. T ex att stänga in tuppen (en hönsflock bör ha en tupp) vid 21-tiden, och att man ska ha dem inhägnade (man kan höra sig för med sin kommun, det brukar finnas regler nedskrivna). Har man väl skaffat höns tror jag det är svårt att sluta med hönseriet, det blir liksom en livsstil med det 🙂 Kram!

Kommentera

