Små-pipar

IMG_6448 kopia

Så har gårdens första kycklingar för i år kläckts! Alltid lika kul och spännande 🙂

Jag upptäckte första kycklingen igår förmiddag. När jag sedan gick ut till hönshuset på eftermiddagen hittade jag en till (den på bilden), som låg alldeles nykläckt, fortfarande blöt, en bit ifrån mamman. Den verkade inte kunna ta sig själv till sin mamma, så jag försökte lyfta in den under henne. Tuva (mamman) reagerade dock med att bli riktigt irriterad och hackade efter mig så jag lyckades inte pilla under kycklingen . Ville inte fortsätta störa henne då hon hade fler ägg under sig, så jag tog in kycklingen, satte den under värmelampa och värmde den ömsom i min hand tills den hade torkat upp och blivit fluffig.

Sedan gjorde jag ett nytt försök att lägga den under Tuva. Det gick inte den gången heller, så jag lade kycklingen bredvid henne och lämnade dem ifred. En timme senare hade kycklingen fortfarande inte fått komma in under hon. Jag har hört att dvärgkochiner (så som Tuva är) inte är de bästa mammorna (?) men om det stämmer låter jag vara osagt. Det är första gången en av mina dvärgkochiner får kycklingar och Tuva är förstagångsmamma. Så jag vet inte om det är därför hon inte vet hur hon ska bete sig med sina småttingar…

Den första kycklingen går själv bestämt in under sin mamma, men den andra verkade inte ha samma kraft.

Jag tog in kycklingarna under natten (under värmelampa) för att de inte skulle riskera att frysa ihjäl.. men med facit i hand hade jag kunnat lämna den förstfödda kvar hos sin mamma. Tänkte att den andra skulle ha sällskap av sitt syskon..

På morgonen var den bräckligare död. Kanske hade Tuva stött ifrån sig den lilla för att hon kände att det var något som inte stod rätt till med den?

Den förstfödda är nu återigen hos sin mamma och nu lyfte hon på sig för den så den fick komma in utan problem under henne. Hoppas det fortsätter så!

Hörde att det piper mer under henne, ska bli så roligt att se hur många de är och hur de ser ut! 🙂

Kram, Sofie

En reaktion på ”Små-pipar

Kommentera

