Trädgårdstankar- och planering

IMG_1390 copy

(Bild på en ros i trädgården från förra året)

Jag är en sann vinterälskare. Och då är det allra mest vårvintern mitt hjärta klappar sådär lite extra för. Vårvinter för mig är skoterturer, utomhusgrillning, lapa sol på renskinn, pimpla och känna värmen och vårens intågande som ett lyckligt fladder i magen. Sluta upp med vänner och bekanta med skotrarna på tjärnar för att grilla och ha det trevligt tillsammans. Kanske en veckas fjälltur för lite mer utmanande och storslagen naturvistelse. Plocka in ris i vaser och dutta med lite pastelliga accenter i inredningen. Påskliljor och pärlisar i krukor. Höra takdropp och årets ljuvligaste fågelkvitter. Mmm.

Men liksom förra året längtar jag även i år till sommaren (vilket jag tidigare år inte gjort, tycker det är så jobbigt med klibbig värme, har verkligen helt fel hudtyp för sol, bränner mig nästan bara jag tittar ut på solen inifrån). Jag ser fram emot att se om mina nya tillskott i trädgården från förra sommaren har överlevt vintern. Spännande! Jag planterade bland annat malva (ny favvo!), stockros (också ny favvo!), olika sorters akleja, nejlika, löjtnantshjärta, vit fänrikshjärta, olika sorters liljor, pion och rosor (och mycket mera). De två sistnämnda är gamla favvisar som jag aldrig tröttnar på. Skulle kunna fylla hela gården med pioner och rosor!

I år vill jag även plantera honungsros, luktärter, lavendel, pionvallmo samt fler malvor och stockrosor. Men jag ska försöka att hålla in lite på mängden. Jag ska ju trots allt jobba hela sommaren och där utöver har jag en son och trettioen djur att se om med allt vad det innebär 😉 Men det är mysigt att spåna, planera och drömma!

Fin torsdag till er!

Kram, Sofie

 

 

Kommentera

